CropEye nieuwsbrief 14 - mei 2014

Klik hier om deze nieuwsbrief online te bekijken
NIEUWSBRIEF

Nieuwsbrief 14, jaargang 4, mei 2014




W+

De natuurlijke kracht van bodem en substraat!
De biologie benutten, de biologie stimuleren, de biologie sturen etc.; de gewasbescherming komt ook uit de grond. Bodems hebben biologisch leven dat complex is en van nature een ziektewerende werking heeft. Als we deze willen inzetten, moeten we ook in staat zijn de weerbaarheid te meten.
CropEye i.s.m. KvK Emmen heeft een groeiend consortium van bedrijven van zowel beoogde eindgebruikers als ontwikkelaars:

  • Die interesse hebben in een meetmethode voor bodemweer-baarheid en
  • Bedrijven die methodisch in staat zijn de methode te ontwikkelen, bijv. HLB, BioVisible, IMEnz en Nsure
We richten ons op de agrobusiness, zowel de bodems buiten in landbouw als de bodems, substraten in de kas.

Lees meer...




BioSubstraat

We gaan een volgende fase in; een substraat van hennep is goed mogelijk, maar zoals verwacht breekt het materiaal wat te snel af. Betrokken bedrijven gaan na de zomer fase-3 in: de BioBased verlenging van de levensduur van het hennepsubstraat. Betrokken bedrijven en organisaties: Hempflax, Klasmann-Deilmann, Koppert, Pura Natura, RHP, CAH Vilentum, KNN, API, Telson, Parx Plastics, Stenden HogeSchool, CIV Polymeren, Coatings en Composieten (PCC) en Living Foods gaan samen op zoek naar die coating, binder, mix met andere vezels, insluitingen etc. waardoor het BioSubstraat langer meegaat en BioBased is en blijft.

Lees meer...




Groenfabriek

Stadslandbouw heeft vele gezichten, zoals idealistisch zelfvoorzienend zijn, local for local, participeren & sociale cohesie, helen en werken in het groen, regioproducten, etc.
Ons consortium participeert momenteel in tweetal trajecten waarvan één zakelijk en business georiënteerd is, terwijl het andere traject veeleer inzet op de helende werking van “therapeutisch groen”: business- en exploitatieplannen samen met kernspelers, imago- en communicatie en realisatie. Consortium bestaat uit FFEW, SonDutch, Priva, Cultilene, GreenQ, Van Zwieten, Climeco en BAM.

Lees meer...




THuismerk
Inspelen op twee trends:

  • Meer en meer consumenten willen weten waar en hoe hun voedsel gemaakt wordt; voedselveiligheid, local for local
  • Nederlandse Glastuinbouw moet weer eens geld gaan verdienen

Combineer de twee trends: laat de glastuinbouw local for local gaan produceren; een groep van tuinders wordt georganiseerd en maakt duidelijk aan de stadsbewoners wat en hoe ze produceren.

Wat en hoe is de marketingstrategie om aanbod van deze tuinders te laten aansluiten bij behoefte van groeiende groep consumenten. Ons idee: maak het zichtbaar (ETALAGE) op die plekken in de stad waar veel mensen komen, waar veel vernieuwing is, waar moderne communicatie plaats vindt en waar de moderne consument werkt/langs komt.

Lees meer...



Miracles

Het EU project beoogt de gehele bioraffinage van algen onder de loep te nemen waarbij stapsgewijs na ontsluiting de diverse fracties vanuit de algensuspensies worden geanalyseerd. Men is geïnteresseerd zowel wat erin zit als via participerend MKB in wat een commerciële applicatie zou kunnen zijn.

Een groot project met ca. 30 deelnemers. CropEye deelt mee voor het onderdeel landbouwkundige validatie: onderscheid wordt hier gemaakt tussen voedingswaarde (nutritional value) zich vooral uitend in groei, en regulatie zich uitend in ontwikkeling en kwalitatieve eigenschappen als stress- en/of ziektetolerantie.

CropEye heeft een platform van bedrijven bij zich die meedenken, methodes aanreiken en eventueel een deel incorporeren in hun R&D proces: o.a. Everris, BASF, Koppert, EcoStyle en Next Fertilisers.

Lees meer...

dare to share
Postbus 184, 2665 ZK BLEISWIJK www.cropeye.com - Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Klik hier om U af te melden klik hier om uw gegevens aan te passen
Powered by AcyMailing